مهندسی برق

مهندسی برق امروز

مهندسی برق

مهندسی برق امروز

انواع رله های دیستانس

الف ـ رله دیستانس نوع راکتانسی

این نوع رله جزء موهومی امپدانس یعنی راکتانس (X)‌ را اندازه‌ می‌گیرد و مشخصه آن در صفحه R-X‌ بصورت یک خط موازی با محور R است. رله راکتانسی هنگامی عمل می‌کند که مقدار راکتانس خط از محل رله تا نقطه خطا، کوچکتر از مقدار تنظیم شده باشد. این نوع رله نسبت به مقاومت خطا و بالطبع مقاومت جرقه حساس نمی‌باشد اما لازمست به امکاناتی برای جهت‌دار شدن و عملکرد مناسب در مقابل امپدانس بار مجهز گردد. این نوع رله جهت حفاظت خطوط کوتاه که مقاومت جرقه در مقایسه با امپدانس خط قابل توجه است مناسب می‌باشد.

 

ب ـ رله دیستانس نوع امپدانس

رله امپدانسی به اندازه امپدانس )( پاسخ می‌دهد و به این ترتیب مشخصه این رله بصورت یک دایره به مرکز مبدا مختصات صفحه R-X می‌باشد. برای اینکه رله جهتدار شود لازم است که دارای امکانات اضافی دیگری باشد تا جهت منفی (ربعهای دوم، سوم و چهارم) را جدا کند.

 


ج ـ رله دیستانس نوع مهو

مشخصه رله مهو همانطور که در شکل (1-2) دیده می‌شود به صورت دایره‌ای است که قطر آن برابر امپدانس تنظیم شده است. رله مهو هنگامی عمل می‌کند که امپدانس دیده شده از محل رله تا نقطه خطا  درون مشخصه قرار گیرد. از آنجا که قسمت اعظم مشخصه  دایره‌ای شکل در ربع اول واقع می‌شود این رله جهت‌دار خواهد بود.

 

ناحیه عدم عملکرد

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد